fredag den 27. januar 2017

Jeg levede - Anmeldelse

Jeg levede - Gayle Forman

★★★☆☆

OBS: Denne bog er fyldt med triggere. Hvis du har et for nært forhold til selvmord på den ene eller anden måde, skal du være meget obs, da bogen ikke sugar coater emnet eller de følelser der er forbundet.

Bogen handler om Cody hvis bedste veninde (Cody er en pige - noget jeg ikke fandt åbenlyst ved at læse bagpå) lige har begået selvmord. Hun bliver i tvivl om det virkelig var veninden selv der tog valget eller om hun fik hjælp, og starter derefter sin egen lille efterforskning. Jo mere hun finder du af, jo mere bliver hun tvivl. Kendte jeg hende overhovedet?

Jeg føler at det var meningen at denne bog skulle knuse mit hjerte. Jeg føler at Gayle Forman regnede med og nok håbede på at jeg ville være et hulkende rod og både hade hende og elske hende for at få mig til at føle sådan, men jeg følte intet da jeg var færdig. Nada. Jeg følte ikke med hovedpersonen Cody, for hun var ærlig talt ikke særlig sympatisk. Gayle Forman fortalte sådan set meget hudløst og rigtig om selvmord og følelserne omkring det, men af en eller anden grund rørte det mig bare ikke som jeg tror det var meningen. Man, eller jeg fik aldrig opbygget et godt nok forhold til nogen af personerne i bogen til at føle med dem eller græde med dem. Det var ikke fordi bogen ikke var lang nok til at man kunne lære dem at kende, jeg tror bare det var skrivestilen. Plottet var fint nok. Dystert men omkring et vigtigt emne. Grunden til at jeg så giver den 3 stjerner er fordi jeg godt kan lide plottet i sig selv, og tankegangen og de ting bogen udforsker. Det er bare personerne der er noget galt med ifølge min mening. En skam at ikke en eneste af personerne virkede bare den mindste smule sympatiske

Etiketter: , ,