onsdag den 21. marts 2018

Bog Slang ordbog

Alle de hardcore grupper i hele verdenen bruger slang, så selvfølgelig går bogormene også det. Alle udtrykkene stammer fra engelsk, så jeg har oversat dem og gjort mit bedste for at forklare dem, så godt jeg kan.





OTP - One true pairing = Et ægte par:

Noget man siger om to mennesker, som man virkelig ønsker skal   
være sammen, og som man synes er perfekte for hinanden.

Eksempel: Katniss og Peeta fra The Hunger Games er mit OTP
                                         




NOTP - Not One True Pairing = Ikke et ægte par:

Noget man siger om et par, som man virkelig ikke                                                            
ønsker skal være sammen.

Eksempel: Thomas og Brenda fra Maze Runner er mit NOTP





BrOTP - En kombination af bromance og otp = Et par venner,
som man ønsker skal være bedste venner for evigt.

Eksempel: 

Grover og Percy fra Percy Jackson og Olymperne er mit BrOTP





TBR To Be Read = At blive læst / Skal læses

Et ofte brugt udtryk i bogverdenen:
"Den bog er på min TBR liste".
En TBR liste, er en liste med bøger,
som man gerne vil læse ,og som man
har tænkt sig at læse på et eller andet tidspunkt.

 Eksempel:

De Tre Musketerer af Alexandre Dumas er på min TBR liste, jeg har bare ikke fået taget mig sammen til at begynde endnu, selvom jeg genre vil læse den.




DNF Did Not Finish = Afsluttede ikke:

Man siger at man har DFN´et en bog,
hvis man af en eller anden grund ikke læste
den færdig, men opgav. Det kan være fordi
man ikke kunne lide, ikke havde tid, eller glemte den.

Eksempel:

Jeg DNF´ede Tre Gange Os To fordi den blev så møgkedelig og gentagende.





Shipping - Fra relationshipping. Relationship = Forhold.
Hvis man shipper noget, betyder det at man ønsker at to
personer skal finde sammen i et forhold.
Man kan også shippe nogen, som allerede er i et forhold,
det betyder bare at man er glad for at de er sammen.,

Eksempel: 

Jeg shipper Kai og Cinder fra Lunar Krøniken





Ships - Ships er de par man ønsker skal finde sammen,
eller de par man er glade for, er sammen.
Man kan have mange ships, store og små,
de store ships er dem man elsker højest.
Man kan både bruge ordet ships om nogen
 som allerede har fundet sammen, og nogen der ikke har.

Eksempel: 

Jane Bennet og Charles Bingley (et af mine store ships) Luna og Neville (et eksempel på nogle der ikke har fundet sammen, men som jeg gerne så sammen)






Reading Slump = Læsnings Fald, eller Læsnings Nedtur
En reading slump er en periode hvor man ikke læser særligt meget,
hvis man overhovedet læser noget. Man har ikke rigtig lyst
til at læse, eller også får man bare ikke læst.
Den kan vare lang tid, eller kun et par dage,
men det er når man bare ikke kan finde
motivationen, eller lysten, eller koncentrationen.





Book Haul = Bog Shopping
Book Haul er når man køber bøger,
mere end et par, og så viser dem frem
på ens blog eller i en video.
Så det er egentlig bare hvor man viser hvad man har shoppet af bøger.






Book Unhaul - Det modsatte af Book Haul,
hvor man smider (eller giver) bøger væk, i stedet for at anskaffe sig dem.





Det var de udtryk jeg lige kunne komme i tanke om, det kan være at jeg opdaterer den, hvis jeg kommer i tanke om flere. Håber det kunne hjælpe og forstås. brug dem flittigt i offentligheden og oplev alle de mærkelige blikke folk vil sende jer. Det er super fedt!




Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start