torsdag den 18. januar 2018

De Bedste Bøger Læst i 2017

Der var oprindelig flere på denne her liste, men jeg tænkte jeg hellere måtte skære lidt ned, så det ikke blev for voldsomt, så det her er mine absolutte, ultra favoritter læst i 2017. Jeg ville ønske jeg kunne få tiden til at stå stille, så jeg havde tid til at læse dem alle igen lige nu.



Shatter Me trilogien - Tahereh Mafi

Jeg læste den første i slutningen af 2016, og afsluttede serien i 2017, og jeg slugte den råt. Sproget var bare lige mig, sådan ret poetisk og råt og ærligt. Det er en af de der bøger der skille vandene. Enten hader man den, eller også elsker man den, der er ikke noget midt i mellem.


Soulfinders: Phoenix - Joss Stirling

Enhver kærlighedsroman der kan give mig søde sommerfugle i maven, fortjener at få en høj rating, for det er sjældent for mig. Men denne her ramte plet, og det er en af de sødeste romancer jeg har læst. Ja, den var sukkersød, ja den var måske lidt overdrevet her og der, men ja hvor var den sød.



I Capture the Castle - Dodie Smith

Denne her bog ramte lige i hjertet på mit gamle teenage-jeg. Jeg kunne tydeligt genkende mit 13-15 årige jeg, i hovedpersonen Cassandra, så det endte med at blive en vidunderlig personlig bog for mig. Den er hudløs ærlig, man kommer virkelig til at kende personerne på godt og ondt, så helt utroligt godt skrevet.


Arra - Maria Turtschaninoff

Denne her bog er eventyrligt skrevet, men på en helt anden måde end andre bøger jeg har læst. Den er ikke pyntet og sukkersød, den er virkelig og ærlig. Den er utrolig smuk i sin enkelhed.


The Hate U Give - Angie Thomas

En meget lærerig bog, en meget stærk bog og en virkelig virkelig vigtig bog. Den tager et emne op, som ingen rigtig snakker om, nemlig den stadig eksisterende racisme, og den gør det godt. Den fortæller ærlig og oprigtigt, og man får en meget bedre forståelse bagefter.


Under Rose-Tainted Skies - Louise Gornall

Den ramte mig lige i mellemgulvet. Jeg har selv haft angst i mange år, og at læse ens følelser skrevet af en anden, var helt vildt befriende, men også hårdt. Forfatteren nailer et svært emne, og beskriver det så godt og rigtigt. Jeg er virkelig taknemlig for, at denne her bog blev skrevet, og skrevet så godt.


Den Store Gatsby - F. Scott Fitzgerald

Denne her bog beskriver os mennesker sindssygt godt. Den beskriver vores natur, vores gode og dårlige sider. Den er virkelig interessant og foregår i de brølende 20'ere, som jeg elsker at læse om. Selv da jeg var færdig med den, spøgte den i mit hoved et stykke tid efter, og det sker kun ved virkelig gode bøger, eller uendeligt dårlige bøger.


The Books of Bayern - Shannon Hale

The Books of Bayern er bare nogle fantastiske eventyr. Klassiske eventyr med tvists og drejninger, særlige kræfter, dejlige karakterer og kærlighed. Selvfølgelig masser af kærlighed. Både forelskelser, men også kærlighed til venner og familie. De er bare så hyggelige og spændende, medrivende på en gang.


Written in the Stars - Aisha Saeed

En virkelig kraftfuld fortælling. Det er sådan en bog, hvor man bare lige skal have et kapitel mere, og et mere, og et mere. Fængende skrevet, gode komplekse karakterer og den sætter helt sikkert tanker i gang. Jeg kan stadig ikke få den ud af hovedet. 





Etiketter: , , , , , , , ,

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start