onsdag den 16. maj 2018

Never Never - Anmeldelse

Never Never - Brianna R. Shrum

★★★☆☆

Vi kender Peter Pans historie, men i denne bog følger vi Kaptajn Klos, hvem han var før, og hvordan han blev til den frygtindgydende Kaptajn Klo.

Den var alarmerende tæt på 2.5 stjerner, i stedet for 3. Når man laver en bog udfra et allerede eksisterende - og ovenikøbet kendt og elsket - univers, er det vigtigt at man fastholder, eller nærmere fanger, essensen af originalen og det føler jeg ikke, at denne bog gør. Peter Pan er en af mine absolutte yndlingsbøger, så selvfølgelig er jeg overbeskyttende og ekstra kritisk. Den ønskeø vi besøger heri, og den Peter Pan heri, er ikke den J.M Barrie har skabt. Jeg ville være helt frisk på en genfortælling, hvis der blev holdt fast i originalen og ikke omskrevet i den. Jeg kunne ikke genkende Peter Pan. Peter Pan er en naiv og kompleks figur, Shrums Peter Pan var bare ond uden grund. Udover det kunne jeg virkelig, VIRKELIG ikke lide den romance, den var så akavet. Klos udvikling kunne også være gjort bedre. Det skete ret hurtigt og ret... sært. Det føltes ikke så ægte, men som om Klo bare spillede en figur, og det var måske også meningen at det skulle virke sådan, men hans personlighed og værdier som barn, ændrede sig markant og vi fik ikke rigtig lov, til at følge med i hvorfor eller hvordan det ændrede sig. Sådan noget ændrer sig jo ikke bare fra dag til dag. Men det var en historie med helt vildt meget potentiale, det blev bare ikke brugt så godt. Det hele virkede ret fladt, som om der var nogle huller, som forfatteren bare havde opgivet at fylde ud. Det kunne bare have været sådan en god, kompleks og dyb historie, og det er virkelig ærgerligt at det ikke nåede sit potentiale. Men igen, det er Peter Pan, så jeg er overbeskyttende og ekstra kritisk.

Etiketter: , , , , ,