torsdag den 9. marts 2017

7 Stærke kvinder i litteraturen🎀

I anledning af at det i går var Kvindernes Internationale Kampdag 💪 har jeg lavet en liste over 7 af de sejeste/stærkeste kvinder/piger jeg har mødt i litteraturen. Enjoy






Katniss Everdeen - The Hunger Games

Man kan ikke lave en liste over stærke kvindelige karakterer også ikke tage Katniss med. Umuligt! Hun er så vild! Hun er en af mine yndlingskarakterer, altså helt oppe i rang, i mit hoved og hjerte, og jeg vil altid have et blødt punkt for hende. Hun er igennem så forfærdeligt meget, og bliver udsat for ting ingen skulle udsættes for, og hun kæmper hele vejen igennem. Ikke kun mod The Capitol, men hun kæmper også med sig selv. Hun har lært mig så meget, den tøs, og det er altid hende jeg kigger først til, når jeg har brug for trøst eller mod fra den fiktionelle verden. 





Hermione Granger - Harry Potter

Endnu en stærk karakter. Hun er ikke stærk fysisk, og hun prøver ikke at skjule sine tårer og følelser (hvilket af en eller anden åndssvag grund, bliver set som svagheds tegn. Man er ikke svag fordi man har følelser(!!!!) Så tud alt du vil min ven!) Og så har hun lært mig, eller jeg prøver at lære fra hende, at man ikke skal skamme sig over at kunne lide at lære, eller over at gå op i skolen. Viden er godt. Selvom hun så tit bliver kaldt en know-it-all, og hånet for sin viden og ihærdighed, så skammer hun sig ikke, og det er så VIGTIGT! På en eller anden måde formår hun at lade kommentarerne prelle af på sig, og det er altså ikke nemt. 





Annabeth Chase - Percy Jackson

Skønne, skønne Annabeth. Hun er så hardcore! Hun har ben i næsen, hun ved hvad hun vil og hvad hun ikke vil, og så er hun ret klog. Jeg kan ikke pinpointe noget der gør hende stærk, for det er hele hendes karakter der er stærk. Hele hendes personlighed. Hun er en pige der tør gøre det rigtige, selv hvis alle andre gør det forkerte, og selv hvis hun er den eneste der tror på det er rigtigt. Hun er helt sin egen, og det beundrer jeg hende for.





Aibileen Clark - Niceville

Jeg kunne have taget Skeeter, eller Minny for de er alle 3 stærke, men jeg vælger Aibileen fordi for mig er hun den stærkeste af dem alle. Hun har været igennem så meget, hun har set nogle af de værste sider af mennesker. Hun er klog. Hun forstår verdenen bedre end de fleste. Hendes hverdag består ofte af ydmygelser, og hun står dem igennem (som mange gjorde dengang) Hun finder endda kærligheden til de børn hun passer. De børn hun ved vil vokse op og blive lige som deres forældre, men hun elsker dem som sine egne børn. Hun er modig, og hun er stærk. Det kræver ægte styrke at turde at gøre det hun gør, når hun kender verdenen så godt, og hun ved udmærket godt hvad hendes handlinger kan medføre. 





Lucy Pevensie - Narnia

Søde dejlige Lucy. Pigen som troede, selv når ingen andre gjorde det. Hendes tro og tillid til Aslan gør hende stærk. Hun stoler på ham, og på sig selv. Hun ved hvad hun ser, og lader ikke nogen kue eller forandre hende. Hun er bare en lille pige, men så stærk en karakter. Og jeg elsker, virkelig ELSKER, at i hendes voksen tid i Narnia, var hun med i kampe. Hvor hardcore er det ikke lige? Hun nægter at blive derhjemme og vente, hun vil med ud og beskytte og kæmpe for sit land. Hun bliver en hård kriger og god bueskytte, elsket af folket, og med et hjerte af guld. Lucy den tapre. Det passer ret godt.  





Liesel Meminger - Bogtyven

Lille Liesel der alt for hurtigt i livet må se det værste i livet. Hun vokser op i krigens Tyskland og må lære at finde sig selv, og finde sine egne ord. En stærk personlighed, en stædig personlighed, og en personlighed der er mildt som et lam. Hun er en lille pige man kan lære så meget af. Den måde hun ser på livet, den gør hende stærk. Hendes ord gør hende stærk. At hun tør finde sine egne ord, og skrive dem ned, gør hende stærk. Og mest af alt. Krigen gør hende stærk. 





Juliette Ferrars - Shatter Me

Okay, helt ærligt kunne jeg ikke lide hende i starten. I den første bog var hun bare... jah... bvdr. Men hun lærer og bliver stærkere, og igen snakker jeg ikke om det fysiske (eller i det her tilfælde hendes kræfter), for det er jeg faktisk ret ligeglad med, men mentalt bliver hun stærkere, og hun bliver stærkere i sine meninger, sine valg, sig selv i det hele taget. Hun finder ud af hvem hun er, og hvem hun vil være og under hendes rejse er der ting hun må erkende, ting som kræver styrke at erkende. Så ja, jeg vil kalde hende stærk.





GO GIRL POWER







Etiketter: , , , , ,

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start